woensdag, augustus 29, 2007

Afronding

Beste mensjes,

Ik wil graag iedereen bedanken voor de steun die jullie mij gegeven hebben tijdens dit project! Ik heb de cultuur van Malawi mogen opsnuiven en ik had het niet kunnen doen zonder jullie! Bedankt!!!

Van het vele sponsorgeld is nog heel wat over. Naast ons bedje in de Parish 'te huren' hebben we er ook een fiets mee gekocht zodat we de dorpjes konden bezoeken. Deze fiets is achtergelaten in Malawi zodat anderen er gebruik van kunnen maken. En voor het bezoek aan de drie commerciële boeren is wat geld naar de benzine opgegaan. De overschot van het sponsorgeld wordt geïnvesteerd in volgende teams die onze aanbevelingen concreet gaan uitwerken. Studenten kunnen bijvoorbeeld agrarische lessen geven in basisscholen of in de dorpjes bij de boeren ter plaatse en hiervoor cursussen maken waarvoor geld nodig is. Het geld zal dus goed besteed worden!

Vandaag heb ik mijn presentatie gehouden en wat over mijn verslag moeten vertellen, en toen kreeg ik te horen dat alles in orde is. Ik ben dus afgestudeerd en helemaal klaar met deze opleiding!
De weg naar een nieuw avontuur ligt dus helemaal voor me open....

dinsdag, juli 24, 2007

terug thuis

Gek om terug te zijn....

Natuurlijk ook wel leuk, maar ook gek! Het is wennen aan kleine dingen
Ik wil aan de verkeerde kant van de auto instappen en kijk bij het oversteken de andere kant op (engelse kolonies...)
ik begin spontaan in het Engels te praten tegen vreemde mensen
ik geniet van een echte warme douche, die warm blijft en die zalig is
ik geniet van gewone aardappeltjes, hagelslag, kaas, melk, lekkere pasta, geen kip en rijst,....
ik geniet van mijn eigen bed, mijn eigen muziek, mijn vrienden, mijn familie
ik geniet van een lekker belgisch biertje!
ik geniet van kleine onbenullige dingen die ik heb leren apprecieren na dit avontuur en waar ik vroeger nooit bij stilstond omdat het toch gewoon is...

maar toch heb ik heimwee naast al dit genieten.
heimwee naar mn twee vriendinnetjes, waar ik sinds maart alles mee deelde. die altijd in de buurt waren en waar ik een supertijd mee heb gehad (bedankt meiden!)
heimwee naar het 'slaap lekker leonie, slaap lekker lotte' ritueel
heimwee naar de zon, naar het trage ritme (pole pole), alles op z'n tijd en geniet er maar van
heimwee naar de gammele busjes, de slechte wegen, de sjofele hotelletjes, de vette chapati, (de kip met rijst?!)
heimwee naar de mooie natuur, de zwaaiende kindjes, het 'muzungu' geroep, heimwee naar al dat zwart met een zeldzaam stukje wit in de straat....

heimwee naar allemaal gekke dingen die niet begrijpbaar zijn voor mensen die er niet bij waren denk ik.....

zaterdag, juli 21, 2007

Als een dief in de nacht...

Woede, ongeloof, frustratie, teleurstelling, agressie, onmacht, hartpijn....

Donderdagavond is er ingebroken in de hotelkamer en zijn ze er vandoor met Lotte en mijn camera en al mijn geld....

baaibaai foto's,
baaibaai mooie herinneringen,
baaibaai Afrika

woensdag, juli 18, 2007

Laatste nippertje

Dag iedereen,

Woensdag hebben we Ruben opgepikt op de luchthaven en daarna wat in Nairobi rondgelopen. Donderdag en vrijdag zijn we op safari gegaan naar het Masai Mara National Reserve. We reden een halve dag omdat de weg vol gaten zit (die de mensen er zelf in hakken om een vreemde reden) en we ontdekken in de namiddag en de volgende ochtend het park. We zagen niet zoveel beestjes als ervoor, maar we zijn dan ook al erg verwend! We zagen wel olifanten, twee neushoorns een groep van ongeveer 15 leeuwen, zebra's, giraffen, topi's, hartebeest, wildebeest, impala's, gazellen, fucking hippo's,... Toch wel alles gezien wat er tezien valt, alleen niet de grote aantallen zoals in Serengeti. Maar de trek is dan ook nog niet helemaal aangekomen in Kenia en het gras staat hoog....

Zaterdag namen we de bus richting Mombassa, Kenia aan de Indische Oceaan. Na een hele dag op de bus te vertoeven met ons vijfjes achteraan kwamen we lekker uitgeput en verhit aan. We zochten een hotelletje op en gingen wat op ontdekking maar kropen toch vroeg onder de lakens. Zondag ontdekten we de stad, we bezochten Ford Jesus, wandelden wat rond, deden een terrasje, zagen de zee en gingen 's avonds gezellig met z'n allen iets eten met een Tusker (Keniaans biertje) erbij.
Maandag vertrokken Leonie en Ruben richting het Zuiden om daar de kust te ontdekken. Lotte, Bram en ik gingen naar het Noorden en belandden in Watamu. We bezochten ruines van Gedi (een oude stad uit de 12-13e eeuw) en doken 's avonds eindelijk in de zee. We vonden een luxe verblijfplaats waar we met drie een groot bed delen en een inloop douche hebben (ze komen elke dag onze lakens verversen en dweilen... zo zot hebben we het hier nog niet gezien) en dat tegen een goedkopere prijs dan een normaal rommel hotelletje :)
Dinsdag hebben we de zee ontdekt, een strandwandeling gemaakt en verrast geworden door de opkomende zee die ons insloot tussen de rotsen en alles nat maakte (inclusief onze camera's....) 's Middags gingen we nog even op souvenierjacht, bestelde ik een nieuwe broek (hopelijk nu wel een goed model) en in de gietende regen liepen we na het eten terug naar huis... het regenseisoen is hier duidelijk bezig (hoewel het wel lekker deugd kan doen in de snikhete dag)
Vandaag zijn Bram en ik naar Malindi (en niet zoals ik altijd zeg 'Maldini'), een stadje iets verder aan de kust, waar een monument van Vasco Da Gama te bezichtigen is.
Morgen is onze laatste dag in Watamu, dan doen we een boottocht naar het Marine park en gaan daar wat snorkelen op zoek naar visjes en 's avonds keren we terug naar Mombassa, waar we Leonie en Ruben zullen terug vinden. Vrijdag gaan we dan opnieuw een hele dag in de bus zitten richting Nairobi en zaterdagochtend nemen we afscheid van de mannen die dan terug vliegen.
Dan kunnen we nog even met ons drietjes genieten van onze laatse momenten samen, want even voor middernacht stappen wij ook het vliegtuig in, op weg naar huis....
Spannend om zondag terug te zijn!

dinsdag, juli 10, 2007

Nakuru en Lake Victoria

Zaterdag gingen we op de wandel in Nakuru. Daar bevindt zich de tweede grootste krater in de wereld, met een diameter van 12 km. De tocht naar de krater was leuk, de krater zelf eerder saai en de terugweg nat. Maar toch is dit weer een mijlpaal in ons leven dat we kunnen afvinken...

Lotte (bijna) in de krater

De weg naar....?

Zondag gingen we verder naar het Victoriameer. We wandelden er wat rond langs kleine dorpjes en deden een boottochtje op zoek naar nijlpaarden.

Hippo's

Viswijven met veel vriendjes...

Vissertjes

Vandaag, dinsdag kwamen we terug naar Nairobi want morgenochtend halen we Ruben (Leonie haar vriend) op van de luchthaven. We hadden een helse rit van meer dan 8 uur erop zitten en halverwege werden we tegen gehouden door politie en leek de uitstap even op een festivalweide te eindigen. Al het openbaar vervoer werd tegen gehouden en we strandden er anderhalf uur op een weide vol busjes en ongeduldige mensen. Wij lagen lekker in het zonnetje een boekje te lezen, maar vele anderen hadden minder geduld...

Nieuwe beestjes

We zagen vanalles in Kenia, voornamelijk dezelfde dieren als in Tanzania rondhuppelen, maar toch ook speciale dingen zoals de felbeheerde neushoorn! De witte en zwarte neushoorn hebben we gezien, in totaal 16 stuks, dus je hoort me niet meer klagen....!

Lake Nakuru National Park

Neushoorntjes

Waterbuck

Happy family

Flamingo's

Neushoorn!!!

Geen uitleg nodig zeker...!?

Nakuru National Park

Rock Hyrax

donderdag, juli 05, 2007

Kenia

Jambo Kaka,
(hoe lekker om dat te kunnen zeggen zonder slechte gevoelens, want ik zeg nu in het Swahili ' goeiedag broers' )

Na de safari zijn we nog een paar dagen in Arusha blijven hangen. We hebben zaterdag de stad ontdekt, zijn zondag naar een rally en slangenboerderij geweest, hebben het nachtleven en de bijhorende drank ontdekt en maandag hebben we lekker gezellig filmpje gekeken. Dinsdagochtend zijn we vertrokken richting Kenia en kwamen er na de middag aan. We wandelden wat rond, maakten lesbische vriendinnetjes in een kroegje en gingen 's avonds naar de luchthaven, want Bram werd de volgende ochtend om 6u verwacht. We sliepen op een bankje bij vriendelijke vrouwtjes van een safaribureau en even werd gevreesd dat Bram vastzat door de bommelding in London. Maar om 7u kwam de jongeman toch door de gate gewandeld en dus zijn we nu met viertjes...

We vertrokken vandaag op pad om twee wildparken te bezoeken, Hell's Gate in Nayvasha waar we vandaag te voet mochten rondwandelen ondanks de buffels, luipaarden en andere vleeseters. En morgen gaan we naar Lake Nakuru National Park, waar we grote kans hebben om neushoorns te spotten. Laat ons hopen, want dan hebben we de big five gezien (neushoorn, buffel, luipaard, olifant en leeuw)!

zaterdag, juni 30, 2007

SAFARI !!!

Dinsdag vertrokken we op Safari (wat het Swahiliwooord voor 'reizen' is). We bezochten in de namiddag Manyara National Park en sliepen er op een luxe camping. Woensdag reden we door het N'Gorongoro park richting Serengeti, wat we op donderdag bezochten en terug keerden naar de krater van N'Gorongoro. Op vrijdag bezochten we de krater en keerden daarna tevreden terug naar huis... We sliepen telkens op een camping, twee keer echt midden in het park, waar nachtelijk toiletbezoek eigenlijk wel eng was. We hoorden allerlei geluiden en de laatste nacht kwam ik Wildebeesten en zebras tegen midden in de nacht, en ook bavianen liepen op de camping rond... Gezellig

We zagen echt fantastisch veel dieren! Zoals drinkende olifanten, rennende giraffen, grote kuddes zebra's en wildebeesten die vanuit Serengeti naar het noorden trekken (de grote trek opzoek naar water is nu bezig), leeuwen die een zebra aan het eten waren, een leeuwin die een Tomsons Gazelle gevangen had en naar haar jongen bracht, een leeuw in een boom, een mannetjesleeuw die wil paren maar waarvan de vrouw duidelijk de broek draagt (fight!), een luipaard in een boom, jakhalzen, hyena's, gazelles, impalas, wildebeest, hartebeest, nijlpaarden, stokstaartjes, wrattenzwijnen, bavianen en apen met blauwe ballen (vervet monkeys), struisvogels, aalscholvers, ooievaars, pelikanen, flamingo's, marabou, heel veel roofvogels waarvan ik de naam niet weet, basterds, kraanvogels, secretarisvogels, bijeneters, hornbills, gieren aan de maaltijd, Masaimensen, buffels, civet kat, slangen, agamen, een krokodil die een reedbuck net niet heeft kunnen grijpen,.... en heeeeel veeeeel meeer!

Enkele uitspraken van de reis:
" Die is dik" "Tja, het is dan ook een Dik-Dik"
" Fucking bavianen" over bavianen die....
"Tom en zoon" over Tomsons Gazelle
" Daar in het meer zitten leguanen" over pelikanen
" In N'Gorongoro zitten er allerlei wanne-be neushoorns" De echte hebben we niet gezien, enkel buffels, nijlpaarden en wildebeesten die in de verte voor ons een tikkeltje hoop gaven op een neushoorn...

Flamingo's en nijlpaarden in de N'Gorongorokrater

Secretarisvogel in Serengeti

Hartebeest in Serengeti

Bushbuck in Serengeti

Wildebeest in Serengeti

Luipaard die luiaard speelt in Serengeti

Civet kat in Serengeti

Leeuwin met Tomsons Gazelle op weg naar haar kroost...in Serengeti

Lushoto

Na onze aankomst in Dar-es-Salaam op zaterdagochtend werden we opgehaald door het safaribureau waar we later mee op safari gaan. Ze regelden vervoer voor ons en we kregen een gratis busrit richting het noorden. In Mombo gingen we uit de bus en werden er opgewacht door drie jongens ook van het safaribureau. Ze brachten ons met de stereo-auto richting Lushoto, driekwartier verder. We kwamen in de bergen uit en vonden slaapplaats in een erg mooi en huiselijk hotelletje. We trokken de komende dagen op met de jongens (Soirre, Jimy en Bocka) en ze toonden ons de stad. Op zondag maakten we een wandeling in de bergen, bezochten een boerderij en genoten er van heerlijke kaas... Mijn longen vonden de bergtocht niet zo leuk, maar voor de rest was het erg gezellig. We genoten van de zonsondergang vanaf een uitkijkpunt en dronken er onze laatste Malawi Gin op...

Maandag vertrokken we uit Lushoto met allerlei problemen. Eerst raakte ik mijn bril kwijt in de auto op zondagavond en vonden we die niet terug op maandag, daarna begon het te regenen, kwam de bus niet,... De jongens zorgden voor een auto, maar daar werkten de ruitenwissers niet van, dus dat was ook niet handig om tegen 20 per uur en zonder zicht in de bergen te rijden. En tenslotte kregen we lekke band en bleek de reserveband ook plat te zijn... Eenmaal aangekomen in Mombo vonden we rond 15u (we wilden graag om 8u weg!) toch vervoer die ons meenam richting Arusha in het noorden.
In Arusha zouden we opgewacht worden door mensen van het safaribureau waarmee we dinsdag op safari zouden vertrekken. We werden inderdaad opgehaald en moesten eerst naar de bank om hem te kunnen betalen. We werden dus een taxi ingeduwd maar net bij de uitrit van het safariburea kwam iemand ons tegenhouden. Toen bleek net op het goede moment een andere man te komen die ons vertelde dat deze man een oplichter was en wij hem niet mochten vertrouwen. Er bleken twee safaribureau's op de hoogte te zijn van onze komst en beiden wilden aan ons geld verdienen. We controleerden welke er van de twee de juiste was (aan wie we al een voorschot betaald hadden in Dar-es-Salaam) en wilden uiteindelijk met hem meegaan. Maar die eerste man, de oplichter, wilde ons niet laten gaan en sloot ons op in zijn bureau. Na veel heen en weer geroep, gedreig met politie en bijna het uitdelen van klappen konden we toch gaan. Maar buitengekomen wilde de taxichauffeur (waarmee we 5m in de auto zaten) geld zien, want hij zei dat hij ons de hele stad heeft doorgereden. Ook daar, na veel heen en weer geroep, haalde onze echte safariman uiteindelijk de politie erbij, aan wie we ons verhaal vertelden en uiteindelijk gaf de taxichauffeur toch op en konden we eindelijk weer rustig ademhalen...
Onze vriendelijke safariman gaf ons de tijd om op adem te komen, had een hotelletje geregeld voor ons (inbegrepen!) en de volgende dag konden we rustig betalen en op safari vertrekken.... Alles was gelukkig goedgekomen!

Pech op de weg, van de regen in de drup...

Jimy en Bocka

Zanzibar

" Step off the boat onto Zanzibar, and you'll be transported through the miles and the centuries- to the acient kingdom of Persia, to the Oman of bygone days with its caliphs and sultans, to the west coast of India with its sensual rhythms and heavily laden scents. In Stown Town- the heart of the archipelago- narrow, cobbled alleyways take you past Arabic-style houses with brass-studded wooden doors. Elderly men in their kanzu (white robes) and kofia (caps) sit on small baraza (stone benches), chatting animatedly over cups of strong kahawa (coffee) while playing a seemingly never-ending game of bao. Nearby, veiled woman in their flowing, black bui-bui (cover-alls) pause to share the latest gossip, while children chase balls through the streets.

Along the coast, life seems to go on as it has for centuries, its slow pace set by the rhythm of the tides and the winds of the monsoon. Fishermen repair nets in the shade, while seaweed harvesters spread their crop on large wooden racks to dry. Chickens and the occasional cow wander along sandly village lanes, coconut palms rustle in the breeze and ethereally turquoise waters lap the sun-baked white sands"

(Uit " Eenzame planeet" vrij vertaald uit het engels...)

De Freddy is hier geboren zeg...

Heel veel Moslims hier, het valt op!

Duikexamen afleggen.... moeilijk hoor zo met z'n twee

Moderne Masai

Intussentijd is het alweer een tijdje achter de rug, maar het vakantiegevoel in Zanzibar was fantastisch! Lotte en Leonie volgden een duikcurus en ik vermaakte me wel alleen op het strand. Op woensdag gingen we samen met een groep anderen duiken vanaf een boot. We lieten ons vallen tot 19m diep en zagen allerlei mooie visjes, maar toch vond ik Curacao mooier (ben ik lekker verwend!). En vanaf de boot zag ik ook twee dolfijnen zwemmen. Het was erg gezellig met z'n allen, alleen jammer dat ik de hele boottocht met mijn hoofd overboord heb gehangen...
Donderdag behaalden Leonie en Lotte hun diploma en deden we een lange strandwandeling vol schelpjes rapen. En vrijdag keerden we terug naar Stone Town, kuierden er wat rond en namen om 22u de boot richting Dar-Es-Salaam. Onze strandvakantie zat erop...

dinsdag, juni 26, 2007

Kort

Dag iedereen
Zanzibar is intussen al weer een paar dagen achter de rug, daarna gingen we naar Lushoto in de bergen en momenteel vertoeven we in Arusha. Het was een beetje hectisch met autopech, oplichters en politie...
Over een kwartiertje vertrekken we op een vierdaagse safari naar drie wildparken: Manyara, N'Gorogoro en Serengeti.

Meer informatie en alle mooie footootjes komen dit weekend!
Groetjes

dinsdag, juni 19, 2007

zanzibar, het vakantieparadijs!!!

Leonie en Lotte vertrekken op duikles...

Koeien op het strand.. het is eens iets anders

Voetballende kinderen in het avondrood

Stone Town

Vismarktje

Na een boottochtje op de golvende zee (lekker k(l)otsend) kwamen we aan op paradijseiland. We logeerden twee nachten in Stone Town - de hoofdstad- en ontdekten de stad. En we deden voor het eerst echte toeristendingen, een 'spice tour'. Georganiseerd rondrijden in een busje vol blanken, kruiden ontdekken, ruiken, proeven,... De echte 'witten' werden door lokale kinderen aangekleed met grasstropdasjes, hoedjes, ringetjes enzovoort gemaakt van gewassen. Een hilarisch beeld om 60+ers zo belachelijk te zien rondhuppelen! We bezochten nog een grot waarin vroeger slaven werden verborgen en ontdekten in de namiddag hoe de zoute Indische Oceaan smaakt..

Zaterdag had ik een stuk stof gekocht en bij een kleermakertje afgegeven om er een broek van te maken (mijn andere broek had de geest gegeven) en zondag gingen we de broek ophalen. Maar Stone Town gelijkt een beetje op Venetie qua kleine straatjes en verdwaalacties (he Lies!) en dus liepen we dik twee uur kleine straatjes in en uit op zoek naar de broek. We raakten onderweg Lotte nog kwijt, waardoor we op zoek moesten naar twee voorwerpen... Uiteindelijk vonden we Lotte terug en een uur later ook de broek. We konden eindelijk verder en vierden onze vonst met een welverdiend ijsje. We kuierden wat rond op de markt en kochten er ons avondeten. Visspies met haai, inktvis, gamba's, kreeft en andere plaatselijke vis vulden onze maag voor maar 1 euro. Ook chocoladepannenkoeken, gebakken mais en cassave, suikerrietdrankjes en veel meer werd ons aangeboden. Het Azungu (Wazungu in Tanzania) gehalte is hier duidelijk hoog! We worden er steeds meer op gewezen dat we echt blank en toerist zijn. We moeten dus nog wat meer oefenen in Afrikaan worden (en meer op het strand liggen)!

Maandag vertrokken we richting het Noorden van het eiland. Leonie en Lotte volgen er een duikcursus en ik ga morgen ook de hele dag mee met de boot om te duiken. Ik hoop dat het een beetje gaat lukken met mijn longen...

Het strand, het water, de zee, de Masai,... we zijn echt helemaal op reis! En dat terwijl onze klasgenoten deze week begonnen zijn met afstuderen en presentaties te geven.... We genieten nog wat extra bij het idee alleen al!!....

This page is powered by Blogger. Isn't yours?